پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 بهمن 1398 - 09:57

خیز ملت برای تشکیل مجلس تراز انقلاب اسلامی

مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی و مظهر تجلی نقش مردم در اداره نظام و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست.
نویسنده :
عباس حاجی نجاری
کد خبر : 5130

پایگاه رهنما :

مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی و مظهر تجلی نقش مردم در اداره نظام و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست. در زمینه قداست، اهمیت و جایگاه حساس و سرنوشت‌ساز مجلس و نقش آن در صلاح جامعه و کشور و نظارت بر کار‌ها و اصلاح امور و برخورد قاطع و دلسوزانه با مسائل کشور، اصول مصرح در قانون اساسی به‌مثابه منشور اداره کشور، بهترین گواه است. در ۲۹ اصل قانون اساسی به موضوع مجلس شورای اسلامی پرداخته و در ۲۰ اصل، وظایفی خاص برای مجلس برشمرده است. اختصاص حدود یک‌چهارم اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قوه مقننه، جایگاه ویژه و ممتازی را به مجلس شورای اسلامی بخشیده است.
طی چهار دهه گذشته مردم ایران با حضور ده‌ها میلیونی خود در پای صندوق‌های رأی و انتخاب نمایندگان ده دوره مجلس، به وظیفه خود در تشکیل این نهاد انقلابی عمل کرده‌اند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این ده دوره توانسته‌اند گام‌های مهمی برای تحقق وظایف مصرح در قانون اساسی برای این نهادی که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) آن را در رأس امور می‌دانست، بردارند. اگرچه کارنامه عملکرد مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که این نهاد به‌رغم انجام اقدامات مثبت و انقلابی در ادوار مختلف دارای نقاط ضعفی نیز است که در گام دوم انقلاب اسلامی باید مرتفع شوند. درواقع، نگاه و رویکرد به دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی باید در گام دوم انقلاب، راهبردی‌تر و مبتنی بر افق تمدنی انقلاب اسلامی و همچنین ارتقای کارآمدی نظام باشد.
حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بیانات خود در دیدار هزاران نفر از قشر‌های مختلف مردم در روز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه امسال، با اشاره به روند فشار‌ها و تهدیدات دشمنان علیه مردم ایران، ضمن تأکید بر اهمیت انتخابات مجلس آینده، راه‌حل نظام اسلامی در مواجهه با این فشار‌ها و تهدید‌ها را قوی شدن کشور دانسته و یادآور شدند: «مشکل ما با دشمنان قوی‌پنجه‌ی بی‌رحمِ بین‌المللی این است که باید قوی بشویم؛ یکی از مؤلفه‌های قوی شدن این است که مجلس قوی داشته باشیم. مجلس شورای اسلامی که محل قانون‌گذاری است بایستی قوی باشد؛ کِی مجلس قوی خواهد شد؟ آن‌وقتی که مجلس شورای اسلامی با رأی بالایی تشکیل بشود.» رهبر معظم انقلاب اسلامی علاوه بر ضرورت مشارکت پرشور مردم، تشکیل مجلس قوی را مستلزم انتخاب افراد شایسته برای مجلس دانسته و یادآور می‌شوند: «باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه‌ی جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد». ایشان خاطرنشان کردند: «باید افرادی را انتخاب کرد که بتوانند پرچم عدالت اعم از عدالت اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در کشور برافراشته نگه‌دارند.» معظم له سپس تأکید کردند: «مردم باید افرادی با چنین ویژگی‌هایی را بشناسند و به آن‌ها رأی دهند، اما اگر خودشان نمی‌توانند به شناخت برسند، از راهنمایی و مشورت افراد بصیر و مورد اعتماد استفاده کنند؛ بنابراین هیچ‌کسی نباید بگوید، چون افراد را نمی‌شناسم رأی نمی‌دهم. همه باید با اتکا به خداوند وارد میدان شوند و رأی دهند.»
بر این اساس حضور پر شور و آگاهانه مردم ایران در پای صندوق‌های رأی در روز دوم اسفندماه ۱۳۹۸ برای انتخاب نمایندگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از فرصت‌های ذی‌قیمت پیش روی نظام است تا بتوانند با شکل‌دهی به یک مجلس انقلابی کارآمد زمینه را برای تجمیع ظرفیت‌های ملی برای مقابله مؤثر در این جنگ همه‌جانبه فراهم کنند. در این راستا فرصت‌های پیش روی نظام نظیر تقویت وحدت و انسجام ملی که در تشییع باشکوه سردار سلیمانی متجلی شد، اثبات توانمندی و کارآمدی نظام در عرصه دفاعی و امنیتی که سیلی سخت نیروی هوافضای
سپاه در عملیات علیه پایگاه آمریکایی عین الاسد نماد آن بود، در کنار روند مقابله با مفاسد اقتصادی در دوران جدید قوه قضائیه، روند گستردگی و نهادینه شدن جبهه مقاومت در منطقه، تبلور ظرفیت‌های ملی در عرصه اقتصادی در برابر فشار‌ها و تحریم‌ها و... نشانگر آن است که یک مجلس کارآمد و انقلابی در این شرایط می‌تواند ظرفیت‌های کشور را به‌درستی در جهت تحقق اهداف نظام به کار گرفته و مجلس آینده می‌تواند، پایگاه مستحکم انقلاب، وفادار به اسلام ناب، پیشگام در تحقق دولت اسلامی، متکی به درون و جوان‌گرا، مقوم مسابقه خدمت‌رسانی، زمینه‌ساز برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر وظیفه اصلی مجلس در قانون‌گذاری و اصلاح مسیر قانون‌گذاری مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی قانون‌گذاری، مروج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، صیانت از آزادی و استقلال ملی و مستحکم در برابر فشار‌های بین‌المللی باشد.

ارسال نظرات